Houding en tiltechnieken

Waarschijnlijk wilt u zo lang mogelijk zo veel mogelijk zelf kunnen doen. Daarom moet u goed voor uzelf zorgen. Om het tuinieren vol te houden, is het belangrijk dat u gebruik maakt van een goede houding en de juiste technieken om iets op te tillen. Zo spaart u uw rug en komen klachten zoals het last hebben van de knieën, minder snel voor. Hierdoor kunt u langer en gezonder blijven tuinieren.

Niet teveel ggradinar-1024x683ewicht

Tillen in de tuin is vaak nodig
. Toch moet u ervoor zorgen dat u niet te zwaar tilt. Is het object te zwaar, schakel dan hulp in. Gewichten tot ongeveer 22 kilogram die met de juiste techniek worden opgetild zijn nog wenselijk als u dit lichamelijk aankunt. Kunt u het niet aan of is het object zwaarder, dan moet u iemands hulp inroepen. Dit kan soms lastig zijn, maar het maakt wel een enorm verschil voor uzelf.

Zo dicht mogelijk bij het lichaam

Door dicht tegen het lichaam aan het tillen, belast u uw rug, knieën, armen en handen het minste. De afstand tussen de onderrug en het zwaartepunt van wat u tilt wordt de lastarm genoemd. Hoe kleiner deze is, hoe minder belastend dit is voor uw lichaam. Zorg er dus altijd voor dat u objecten dicht tegen het lichaam probeert op te tillen.

Door de knieën of niet?

Het advies om door de knieën te gaan als u iets zwaars tilt, wordt vaak gegeven. Toch is dit maar gedeeltelijk waar. Als de last heel groot is, is de afstand vanaf de lage rug tot het zwaartepunt van het object ook groot als u door uw knieën gaat. Dit is dus zeker niet aan te raden. Als u het object tussen de knieën door omhoog kan bewegen, is dit wel beter. Dan kunt u dus wel door de knieën gaan.